De-ale Bloggingului

| | bookmark | email

Pentru urmatoarele citeva zile voi fi (in sfirsit) in vacanta. Si cum nu detin atit de multe gadgeturi, cel mai probabil nu prea voi avea acces la internet. Ma gindeam inainte sa plec sa caut pe cineva pentru 1-2 guest posturi, dar Bobby Voicu mi-a luat-o inainte asa ca banuiesc ca toti se vor duce acolo (in caz ca nu v-ati hotarit eu v-as sfatui sa o faceti repede). Nu prea am vazut tehnica 'guest postului' utilizata la noi, asa ca sunt foarte bucuros ca Bobby, cu mai multa experienta in ale bloggingului, incearca sa o foloseasca inaintea mea.

Si daca intr-un fel sau altfel am ajuns tot la blogging, un ultimul timp ma tot gindeam la clasamente, liste, recomandari, A-list, etc.

Blogroll

La inceputurile bloggingului, clasamentele si recomandarile reprezentau cea mai 'simpla' si sigura metoda pentru captarea cititorilor si cresterea audientei. Cu timpul insa, blogrollul si-a pierdut din valoarea pentru ca erau putini cei care investeau timp in a mentine o lista cu adevarat interesanta si relevanta. Plus ca interveneau si interesele financiare.

Meme

La pasul 2, s-a incercat o clasificare 'automatizata'. Au fost creati boti de indexare si apoi cu ceva interventie umana s-au creat asa zisele memes (TechMeme, RssMeme, etc.). Cum functioneaza? Principiul este destul de simplu: se porneste de la o lista predefinita de bloguri si apoi sunt scanate legaturile cu alte site-uri. In functie de densitatea legaturilor fiecare blog primeste un loc in clasament. Algoritmul este destul de similar cu cel utilizat de Google pentru Page Rank. Dar aceasta metoda are si ea limitarile ei si precum am spus mai sus se bazeaza pe o lista initiala, care de cele mai multe ori este acel A-list. In al 2-lea rind, blogurile care deja au trecut prin etapa anterioara de link exchange (natural sau artificial) vor avea tendinta de a se plasa mai bine in clasament.

Recomandari Umane

La urma urmei, daca ne gindim mai bine, cea mai de incredere recomandare este cea a prietenilor. Desi citim pe IMDB ca un film are nota mare, inainte de a ne duce sau inchiria filmul vom intreba prietenii cum li s-a parut. La fel si la carti, muzica, masini, etc.

Aici este locul in care retelele sociale aduc un real beneficiu si atunci cind graful social pe care il creezi in jurul tau este unul firesc vei putea beneficia de recomandari umane, directe si personalizate. Intr-adevar, exista si varianta in care creezi un graf social enorm si te astepti ca acesta print inteligenta colectiva, dar si tehnicile de meme si A-list va filtra cele mai relevante informatii, insa in acest caz zgomotul este mult mai mare.

Concluzie

Nu cred ca exista un silverbullet, dar in acelasi timp nu cred ca in acest moment A-list-urile mai sunt relevante si in acelasi timp, incet incet, meme-urile tind sa devina doar un surogat al A-list-urilor. Probabil ca varianta cistigatoare pentru moment este graful social cu recomandarile 'prietenilor' combinat cu algoritmii de meme.


Si ar mai fi ceva: multi bloggeri sunt dezamagiti ca dupa citeva luni (de munca) nu au ajuns deja in A-list (sau ca nu au un Page Rank foarte mare). Eu cred ca daca iti faci bine treaba lucrurile vor incepe sa se intimple.